Kedves
Kollégák!
Nem mindenkinek van lehetősége, ideje vagy éppen kedve
elvégezni a 120 órás Pek-torna akkreditált tanfolyamot.
Éppen azért
előzetes időpont egyeztetéssel egész évben, így
a nyár folyamán is vállalok egynapos szakmai továbbképzéseket óvodai és
iskolai kollektívák ( általános iskola alsó tagozata) felkérésére bárhol az
országban. A program időkerete és tartalma a helyi igények szerint
változtathatóak.
Három
olyan témakörben állítottam össze az egynapos szakmai továbbképzésekre szánt
anyagot,melyek az elmúlt évek tapasztalatai alapján a legsikeresebbeknek
bizonyultak.
A
megjelölt
szakmai napokon való részvételről a 277/1997/XII.22. számú
Kormányrendelet 5.§ 3. bekezdése alapján
az ott eltöltött idő függvényében igazolást állíthatok ki, mely
beszámítható a pedagógusok továbbképzésre fordított idejébe.
I.
Örömteli
gyermekévek
Fejlesztés a Pek-torna mozgásfejlesztő módszerrel
Ajánlott időtartam:
1 óra elmélet és 5 óra gyakorlati óra a
résztvevők aktív közreműködésével
Az elméleti és gyakorlati órák aránya, hossza a helyi
igények szerint változtathatóak.
"Minden szülő arra vágyik, hogy gyermekéből boldog,
sikeres felnőtt váljék. Van ennek valami titka? A mozgás, a játék a
kisgyermek lételeme, a szinte szüntelen tevékenység kihat fejlődésük minden
területére, a mozgáson keresztül fedezik fel és ismerik meg a világot. Ezt a
felfedező tevékenységet fontos, hogy minden életkori szakaszban biztosítsuk
a gyermeknek akár az otthon melegében, akár a bölcsőde és az óvoda
közegében, s annak sincsen akadálya, hogy az örömteli gyermekévek az
iskoláskorban is folytatódjanak. A könyv az élményteli, játékos mozgáshoz, a
mozgással való fejlesztéshez kíván segítséget nyújtani az óvodapedagógusok,
tanítók mellett a szülőknek is."
Program
- Mi is az a Pek-torna?
kb.1 órás képes-filmvetítéssel egybekötött prezentáció
a gyermekkori mozgásfejlesztésről
- Kinek a felelőssége a gyermekek mozgásfejlődésének az
elősegítése?
- Ki , mikor és mit tehet a gyermekekért?
- Gyakorlati rész (a gyakorlati részhez megfelelő
sportruházat szükséges).
A
programhoz minden eszközt biztosítok.
A témához kapcsolódó
szakanyag:
2011. augusztusában megjelent a Mozaik kiadó
gondozásában Pektor Gabriella Örömteli gyermekévek Mozgásfejlesztő
játékok gyűjteménye című könyve
A könyv száznál is több olyan fejlesztő feladatot és
játékot tartalmaz, amelyek nem igényelnek túl sok helyet, eszközt és időt.
Reményeink
szerint hasznos segítséget nyújt ahhoz, hogy gyermekeink testileg és
lelkileg felkészülten kerüljenek be az iskolába.
Bízunk abban, hogy minden tanító talál benne olyan
érdekes feladatot, mozgásos fejlesztő játékot, melyet eredményesen tud
beépíteni mindennapos
munkájába az órák alatt, az órák
közti
szünetekbe és a délutáni szabadidős
foglalkozásokba.
II.
Labdára fel!
Ajánlott időtartam:
6-8 óra
A labdagyakorlatoknak kiemelkedő szerepe van a gyermek
életében. Legyen az kicsi, puha, kemény, vagy nagyobb, szúrós vagy lágy
…Teljesen mindegy, hogy milyen , csak guruljon és tudjuk azt, hogy melyikkel
mit
érdemes játszani.
Ritmusérzék , tér- és helyzetérzékelés, egyensúlyérzék fejlesztése,
alkalmazkodó képesség és mint egy játékszer a társas kapcsolatok egyik
segédeszköze lehet.
Program: képes-filmvetítéssel egybekötött prezentáció a
labdagyakorlatok fejlesztő hatásáról
Időtartam: Prezentáció kb. 45 perc
Pektor Gabriella: Játékok nagylabdával című oktató film
megtekintése 50 perc
Gyakorlati rész: Az elméletre épülő labdagyakorlatok,
labdajátékok a résztvevők közreműködésével (a gyakorlati részhez megfelelő
sportruházat szükséges).
A programhoz minden eszközt biztosítok.
A
témához kapcsolódó szakanyag:
Pektor Gabriella Labdára fel és Pektor Gabriella (
Nagy)Labdás könyve a Flaccus kiadó gondozásában (Budapest, Flaccus kiadó
2004).
DVD és WHS kazetták: Pektor Gabriella Játékok
nagylabdával és Labdával az egészségért címmel
Az elméleti és gyakorlati órák aránya, hossza a helyi
igények szerint változtathatóak.
III.
Labdával az egészségért
Avagy hogyan tartsuk gyermekeinket és magunkat jó
kondícióban nagylabdával?
Ajánlott időtartam: 6-8 óra
A felfújható, felnőtt ember súlyát is elbíró labdákat
több évtizede eredményesen használják a mozgásszervi, ezen belül is a
gerincpanaszok megelőzésében, kezelésében.
Az óriáslabdák rövid történelme
A labdák történelmében mindenképpen meg kell említenünk
Carel Bobath neurológus és felesége Bertha Bobath gyógytornász nevét.
Kettejük közös életműve a fizioterapeuta empirikus és az ideggyógyász
elméleti munkájának egymásra hatásából kialakult Bobath –módszer. Ők
eredményesen használták az idegrendszeri károsodással született gyermekek
fejlesztésében és gondozásában terápiás segédeszközként.
Jómagam a 90-es években ismerkedtem meg az akkor még
Hajnal Imre Egészségtudományi Egyetem Főiskolai Karának Fizioterápiás
Tanszékén ezekkel a labdákkal. Hazánkban akkoriban még csak elég kevés
helyen használták és többnyire csak a fülecskével ellátott változata volt
ismert. Bevallom, engem azonnal rabul ejtett, teljesen elvarázsolt és azóta
is egyre több kellemes élményem fűződik hozzá.
Az évek során ezeket az élményeket, tapasztalatokat
igyekeztem megosztani a különböző korosztállyal foglalkozó pedagógus
kollégákkal, edzőkkel, szülőkkel.
Úgy érzem, munkámmal ezáltal kicsit
hozzájárultam ahhoz, hogy egyre több óvoda és iskola csoportszobája,
tornaterme bővült ezzel a sokrétű eszközzel, s méltán került be a
gyógytestnevelés eszköztárába is.
A fenti programokon kívül ebben
a menüpontban is szeretnénk jelezni, hogy
a Pek-torna oktatói ( Romhányi Réka, Ramocsa Gábor és Pektor Gabriella)
együtt is és külön-külön is vállalnak szakmai továbbképzéseket az országban.
Mágocsi óvoda Gyulán
2009. február 26-án csodálatos élményben volt részem Gyulán. 2005 őszén a Mágocsi óvoda nevelőtestülete úgy döntött, hogy megismeri, elsajátítja a Pek-torna módszerét. A kihelyezett tanfolyam óta eltelt néhány év. Azóta nem is jártam ebben a kedves, vendégmarasztaló városban. A kollégák ezen a csütörtöki délelőttön nyílt napot tartottak a szülőknek. Velem együtt lehetőségük volt bepillantani abba az igen komoly mozgásfejlesztő munkába, ami az óvoda profiljává vált.
Ezúton szeretnék nekik szívből gratulálni: Jó érzés volt viszontlátni őket és gyönyörködni a munkájukban.. Az óvodai csoportszobák, a folyosó és a remek játszóudvar is azt bizonyítja, hogy itt olyan pedagógusok foglakoznak a gyermekekkel, akiknek szívügye a mozgás. Fontos, hogy a gyermekek olyan környezetben töltsék el napjuk jelentős részét, ahol a test és a szellem egyaránt fejlődhet. A kollégák leleményessége nem ismer határokat.
Hajrá lányok és Lali csak így tovább! Nagyon büszke vagyok Rátok. Szívből kívánok Nektek nagyon jó egészséget és további alkotókedvet.
Szeretettel ajánlom Szöginé Nádasy Márta honlapját : http://webovoda.blogspot.com "
|